onsdag 3. september 2014

Fire dager oppsummert

Siden jeg kom hit på lørdag, har dagene primært vært rettet mot å orientere meg, både i byen og på Universitetet. Ikke uventet oppdaget jeg fort at jeg er pr. defenisjon den eldste i kullet, og det prøver jeg å ikke tenke så mye på. De fleste undervisningstimene har vært korte så langt - de har vært mest interessert i å levere ut pensumlister og si noe om arbeidskrav og bittelitt fag, så jeg antar dette er normal prosedyre i oppstarten.

Jeg kom jo litt seint på lørdagen, dvs etter mørkets frembrudd, og det var litt pesete. Gata jeg p.t holder hi i, ser fullkomment forlatt ut etter kl. 20.00, og jeg så for meg at her kunne mangt og meget skummelt vederfares en nyankommet. Uansett måtte jeg ut for å finne noe mat. Altså en matbutikk. Etter noe om og men, og intens memorering av hvor jeg gikk ( det er vanskeligere i mørket), fikk jeg ordnet med et minimum til neste dag.

Søndagen opprant, og graden av skummelthet avtok betrakelig da jeg så dette fra vinduet.  Ikke forlatt, ikke øde, og da sannsynligvis- ikke farlig.



Siden jeg tenkte det var en god idé å finne ut hvor universitetet er før undervisninga starta mandag, var det første jeg surra meg til. Det tar ca 25 min å gå, men det akkurat passe når en også skal bli litt kjent. Når jeg så våknet mandag morgen, etter en natt med lyn, torden og massivt regn,og gata så mer ut som en elv ble jeg litt mer skeptisk igjen. Men, jeg har nå lært at her i egnen fungerer avløpene helt fint, og jeg kom meg tørrskodd til undervising.

Det kanskje "vanskeligste" så langt er mangelen på nett tilgang der jeg bor nå. Et luksusproblem, selvsagt, men det har vært litt stusselig på kvelden når jeg ikke har samme mulighet til å kommunisere hjemover. Her har dog NSB sin underholdningsapp vist å ha en udmerket verdi, så jeg har stort sett strikka og hørt på lydbok.

Pécs er en fin liten by, jeg tror jeg skal få det fint her. I dag har jeg fått ordnet meg en leilighet ( med wifi, hurra !!), som jeg håper jeg kan flytte inn i til helgen. Den ligger litt utenfor sentrum, men det er helt ok, og det går buss like ved som går direkte til universitetet. Og det er et eget gjesterom, så besøkende tas imot med glede !

Og til mine garn- og strikkevenner: Akrylsauen står høyt i kurs her. Desverre. Jeg har så langt klart å finne en -1- butikk, som har en -1- garntype i 100 % ull ( merino for å være spesifikk, strikkefasthet 28m /10 cm). Men, jeg er i EU land, så det skal vel bety at jeg for en periode kan bestille fra diverse steder, uten angst for forenklet tollbehandlingsgebyr og moms.



Her er jeg nå, i gangen på psykologisk institutt.


Egenevaluering, psykisk status presens:
Vurderes orientert for alle kvaliteter. Ser trøtt ut. Nøytralt stemningleie. Ingen vansker med å ta kontakt med omgivelsene, og formidler seg sammenhengede og adekvat med mindre gramatiske feil. Psykomotorisk rolig.Oppfattes ikke deprimert, motløs eller nedstemt. Ingen indikasjon på vrangforestillinger, realitetsbrist eller hypomani.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar