mandag 15. september 2014

Byråkrati

Jeg trenger et studentkort. Det kan jeg få. Men, det krever at visse prosedyrer gjennomføres. Du begynner med å gå på studentkontoret. Det gjorde jeg for lenge siden, dvs 1 september. Jeg hadde forstått det slik at jeg skulle komme tilbake når jeg hadde fått en permanent adresse. Det var feil. Da skulle jeg gått direkte til et off.kontor i sentrum. Der vil trinn to i prosessen foregå. Fredager er undervisningsfri, og ergo en god dag til å sitte i kø, og, etter å ha brukt vesentlig med tid på å finne aktuelt kontor sist fredag, kom jeg inn til en dame (hun er eldre enn meg), som snakket til meg på en blanding av ungarsk og fransk. Det jeg kan på fransk er ett banneord, og å si takk. På ungarsk kan jeg si 'takk',og 'på gjensyn'. Dårlig utgangspunkt for en konversasjon om mitt virke her i Ungarn altså. Damen ble surere og surere jo mindre jeg forstod av henne, og til slutt sendte hun meg ut, med et papir det er et bilde av meg på, en signatur og andre opplysninger. Dette tenkte jeg holdt for å skaffe meg månedskort på bussen. Not so. Jeg må ha en kvittering på at jeg har betalt avgifta på studiekortet, og det fikk jeg ordnet idag. Det kontoret lå bortgjemt på A bygget. 
Er det ok nå? Nei. Jeg må videre til neste kontor, på andre sida av byen,nærmere lokalisert i kjelleren på det nye biblioteket (som er knallfint). Jeg hadde da surra i en time før jeg fant frem, inkl. en tur innom politistasjonen ( forstod det da jeg kom inn). I kjelleren, på
biblioteket, fikk jeg den gledens beskjed om at mitt midlertidige studentbevis vil være tilgjengelig for meg om 2 til 3 dager, og er i A4 utførelse med endel tekst, behørig stemplet av rett instans- som
jeg ikke vet hva er. Så, kom tilbake da. 

Jeg kan også legge til, at bøkene jeg trenger i nevrologi (og et par andre fag) kun kan skaffes på nett. For samtidig med aksjon midlertidig studentkort, tok jeg nemlig turen innom POTE (medisinsk fakultet), og bokhandelen i kjelleren der. Man skulle da tro at de hadde Waxman: 'Clinical neuroanatomy' 26th ed fra 2010. Not so. 

Åsted for betaling av studentkort. Noe utfordrende å finne, vanskelig å glemme. 

Psykisk status presens/vurdering:
Orientert for tid,sted og situasjon. Oppfattes irritert, men forsøker å skjule dette. Der er dog vanskelig å unngå å notere seg lydhøre sukk og dype åndedrag. Formidler seg lett syrlig. Aktuelt stemningsleie ansees å være en konsekvens av hennes kulturelle bakgrunn og rotfestede karaktertrekk hva angår å ordne opp så enkelt og kjapt som overholdet mulig. Kan ikke se at overnevnte på det nåværende tidspunkt indikerer patologi. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar