torsdag 13. november 2014

Observasjoner





A)Få vet hva en refleks er. Du kan riktig nok se en eller annen refleksvest i bruk hos enkelte livsglade syklister,  som synes som en hensiktsmessig greie her syd. Her er det ikke vanlig å sykle på gangvei- trolig fordi den er kun for gående. Konseptet gang-og sykkelvei har jeg så langt ikke observert. Derimot har jeg observert utallige syklister i veibanen,gjerne i fart  mellom to busser-  dette er en direkte medvirkende årsak til at jeg 1) går  2) tar bussen 3) tar taxi.
Men det var det med reflekser. På en eller annen tur med Timeekspressen for noen år siden hadde de gratis reflekser, så man tok en håndfull, siden det er innmari kjekt å ha. Disse er blitt med meg til Ungarn. Fullstendig nytteløst. Senest i går veiva jeg med refleksen før jeg skulle krysse gata, men null reaksjon. Mine medstudenter lurte på hva jeg drev med. Jeg forklarte. Dette hadde de nemlig ikke sett før, men konkluderte med at det var ikke noe poeng i å bruke, for folk kjørte som de ville likevel. Det har de nok rett i, uten at jeg slutter med refleks av den grunn.

B)Hund er populært her i Pécs. Spesiellt små hunder,  type smurfehunder på maksimalt tre kilo, gjerne iført en eller annen variant av bekledning.
Ikke noe galt med det, det jeg finner mer interessant er hvem som lufter de. Det er herrer, som tidvis ser ut til å ha et noe høyere testosteronnivå enn hundestørrelsen indikerer, sammenlignet med forholdene der hjemme. 

C)Antall desibel (dB) produsert ved snyting av nesa. Lydnivået oppleves betydelig høyere enn i heimlandet. Det indikerer kanskje at nordmenn ( som meg) er mere sensitive når det kommer til lyd produsert av egen kropp. Alternativt er bygningsmassene her av en slik karakter at det er 1) mer akustikk og/eller 2) mere lydt. 

D)Du reiser deg fra bussetet ditt når du er en holdeplass unna hvor du har tenkt deg av. Dette skjønner jeg ikke et kvidder av. Som grunnleggende lat, ser jeg ingen grunn til å reise meg før jeg må. Her er det altså annerledes. Det er kø ved utgangen opp til minutter før en skal av.

E)Felles dorull. Utfordrende for bortskjemte nordmenn. Her må man planlegge. Opplegget er - du entrer damedoen, finner fellesrullen på veggen, og drar ut antatt behøvde meter. Dette skaper angst for å ikke ha nok papir med- med påfølgende overforbruk av papir.


Psykisk status presens:
Ikke noe å nødvendigvis problematisere, men man kan da undre seg over at det legges merke til detaljer som ikke spiller nevneverdig rolle i det daglige - med unntak av refleksbruk.
Vurderes sikkerhetsorientert uten at denne atferden synes å være av patologisk karakter, og ellers i grei psykisk form. 

1 kommentar:

  1. E) Ha alltid din egen nødrull i veska?

    God helg ;)

    SvarSlett