tirsdag 17. november 2015

Nye eksperimenter


Pust dypt, og forbered dere på en pedagogisk bombe. Det er blitt brukt alkohol, rødvin, i undervisninga. Mengden som skulle konsumeres, var ca 1/2 plastglass. Hensikt? Demonstrere reaksjonstid. Nyttig mener nå jeg, men jeg ser for meg overskriftene hjemme: 'Brukte alkohol i undervisningen' med påfølgende debatter på Tv, radio, og aviser, offentlig fordømmelse og så videre. Jeg har dog sansen. Det er mye mer interessant å se fenomener demonstrert - eller sysle med det selv som vi gjorde tidligere idag i anatomi/fysiologi practical: blant annet hadde vi en polygraf sesjon (Løgndetektor, for uinnvidde). Veldig moro å leke rundt i laboratoriet, og gjett hva- vi lærer noe også! Neste uke er det noen stakkars mus som skal møte oss.

For den som skulle leve i villfarelsen om at det er slappe greier vi psykologistudentene holder på med; det er det ikke. Vi har haugevis med arbeid mellom forelesningene i de ulike fagene. Det innebærer rapportskriving, oppsummering av forskningsartikler, presentasjoner (gjerne opp mot 45 min), finne på praktiske øvelser i klassen og som man følgelig utfører i klassen, researchpapers, ukentlige minieksamener i enkelte fag, andre fag har opp mot tre midtermer i semesteret, og så videre. Men, det er bra. Jeg lærer masse, både faglig og personlig. 
Norge kan åpenbart lære mer enn fotball av Ungarn... 

(Måtte redigere. Jeg ser aldri skrivefeilene når jeg skriver bloggposter på mobilen. Når jeg kjører det opp i en anstendig størrelse, som på mac´en - da ser jeg.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar