torsdag 3. september 2015

Tilbake i Ungarn, og Budapest


Etter en lengre bloggtørke, er jeg nå passe klar for å berette om smått og stort - denne gang fra Budapest. Den urbane delen av meg hadde behov for litt mer enn hva Pécs hadde å tilby, så dermed søkte jeg overføring hit. Det funket.

I skrivende stund har jeg vært her siden søndag kveld. Temperaturen er litt på vei ned, fra varmerekord mandag med 35,7 grader. Jeg har fått gjort diverse registreringer på universitetet. Det var småtteri sammenlignet med å få åpnet en konto i en bank her. Det tok en time, en halv skog i papir og utallige signaturer. Jeg har blant annet skrevet under på at jeg ikke betaler skatt til USA. Og at jeg ikke er noe ala en politisk dissident. Og gudene vet hva annet. Men, nå har jeg en konto, og på ett eller annet tidspunkt vil jeg bli velsignet med et minibankkort. Så har jeg fått meg et ungarsk mobilnummer som antas å være nyttig. Endel papirer der også, men bare en underskrift. Og kontant betaling. Det er ingen selvfølge med betalingsterminaler, ikke engang på et nasjonalt telefonselskap. Men følg med, flere I-landsproblemer vil nok oppstå. 

Bildet er fra bakgården, som er ganske så staselig. Og slettes ikke den verste utsikten å ha når en skal studere :) 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar